Optimizare SEO

Ce inseamna optimizare seo?

Inseamna sa iti imbunatatesti anumite aspecte ale site-ului, la nivel tehnic, la nivel de experienta a utilizatorului, la nivel de continut (si nu numai) pentru a obtine (mai multa) vizibilitate (organica) in cadrul motoarelor de cautare.

Cel mai folosit motor de cautare in Romania este Google.

Asta inseamna ca, atunci cand doresti sa cauti ceva, orice ( un produs, o informatie, etc.) accesezi google.ro si tastezi anumite cuvinte.

In urma acestei cautari, cei de la Google, iti returneaza “raspunsuri” , mai bine zis site-uri relevante.

Multe afaceri ravnesc sa ajunga pe acele locuri, pentru ca, cei care sunt prezenti acolo, au cele mai multe accesari ale site-urilor, deci cat mai multi prospecti pregatiti sa cumpere, direct pe site-urile lor.

Ce este optimizare seo?

Este un proces pe care odata parcurs, (care, de altfel, ajuta la imbunatatirea experientei utilizatorului in site) te ajuta sa ajungi pe prima pagina din Google.

Adica sa obtii (cat mai multa) vizibilitate organica pe cautarile (cuvintele cheie) pe care te intereseaza.

De exemplu : daca vinzi rochii de seara gri, pagina din site-ul tau cu rochii de seara gri sa fie afisata printre primele pozitii/pe prima pagina din Google.

In acest fel, cei care cauta astfel de produse, intra la tine pe site, se uita la produse si (unii) cumpara.

In concluzie, optimizarea site-ului te ajuta sa “redirectionezi” cat mai multi potentiali clienti direct pe site-ul tau, cu scopul de a converti (cat) mai mult (de a-ti creste vanzarile).

Cum se face SEO?

O intrebare interesanta, la care multe persoane cauta raspuns.

Raspunsul este destul de complex, nu este unul specific, pentru ca implica mult mai multe “cadre” si necesita atentia indreptata in mai multe directii.

Atunci cand vrem sa optimizam un site, trebuie sa tinem cont de 2 lucruri: optimizarea On Page si optimizare Off Page.

Exista partea de optimizare in cadrul site-ului, denumita si On Page.

Aceasta insumeaza toate modificarile pe care le facem direct pe site-ul nostru : pe pagini, link-uri specifice, in cod, etc.

Partea On Page este prioritara si cu aceasta se incepe optimizarea.

Un alt aspect care necesita atentia noastra dupa optimizarea On Page este cea Off Page.

Acesta reprezinta de fapt, popularitatea site-ului tau si tine cont de cate site-uri (relevante) fac trimitere catre site-ul tau, care este autoritatea site-urilor lor, si nu numai.

[ De multe ori am fost abordati pentru efectuarea optimizarii Off Page, si mai exact, cea de link building , si in peste 90% din cazuri, site-urile respective necesitau atentia noastra si modificari in site, adica On Page.]

Ce urmarim la optimizarea On Page?

Exista numeroase aspecte pe care le verificam atunci cand vine vorba de optimizarea in site.
O sa le luam pe rand si o sa enumeram o parte dintre acestea si cateva lucruri la care ne uitam cand vine vorba de ele.

Iata si ce urmarim mai specific:

Meta Titlu

Această operațiune este foarte importantă pentru optimizarea unui articol, pagină, post, etc.
De ce? Foarte simplu, pentru că acest titlu este cel care apare în rezultatele Google. Odată ales subiectul articolului, ales keywordul/longtail-ul cu care se va merge mai departe, se purcede la producerea Meta Titlului.

În Meta Titlu este obligatoriu să fie inclus keywordul/long tailul ales. Acest titlu trebuie să conțină max 60 caractere. Este obligatoriu să fie un titlu relevant, atractiv, incitant, interesant pentru cititor, și în mod obligatoriu trebuie să conțină keywordul ales.

Meta Descriere

De fiecare dată cand scrieți un articol sau faceți o categorie, etc, trebuie facută Meta Descrierea paginii/ articolului respectiv.

Este important acest proces deoarece, și el, ca și meta title, apare în rezultatele Google. Această Meta Descriere trebuie să reprezinte un rezumat al paginii ce trebuie sa aibă maximum 160 caractere.

În Meta Descriere trebuie inserat neaparat keywordul/longtailul ales, ca și la Meta Title. Această Meta Descriere, ca și la Meta Title, trebuie sa fie relevantă, atractivă, incitantă pentru client, de așa natură încăt, sa facă cititorul curios pentru a intra pe pagina sau categoria sau articolul respectiv.

Headinguri

Fiecare pagina trebuie sa aiba titlu (h1), iar acesta sa fie unic. Subtitlurile (de la h2 la h6) sunt indicate a fi folosite pe fiecare pagina in parte pentru a structura continutul si pentru a-l face mai usor de citit si urmarit.

Optimizarea imaginilor

La optimizarea imaginilor dintr-un articol trebuie ținut cont de câțiva factori care trebuiesc optimizați neapărat și anume:

Imaginile care sunt puse într-o pagină trebuie sa fie relvante cu conținutul paginii respective.

Pe de alta parte url-ul imaginii trebuie neapărat să conțină text și nu cifre gen:
“https://235-12-196.jpg“ ele trebuie sa fie de genul: “https://keyword.jpg“

De asemeni trebuie optimizate imaginile din articolul respectiv, punând Alt tag-uri pe fiecare imagine, având grijă ca pe una din imagini, cea mai sugestivă cu articolul respectiv, să fie pus keywordul care targhetează pagina respectivă.

O alta optimizare la imagini este aceea a marimii imaginilor, in general, acestea nu ar trebui sa depaseasca maxim 100 KB.

Optimizarea conținutului/content-ului

Există multe discuții pe această temă. Cum se optimizează conținutul unui articol?

Clar este ca Google citește un articol ca pe o informație, ca pe un articol, ca pe o scrisoare, care are un început un cuprins și o încheiere, care are un titlu și dacă este cazul, subtitluri. Așa vede Google o pagină.

De aceea conținutul trebuie sa fie în primul rînd valoros, incitant , unic și de valoare. În general într-o pagină keywordul targhetat trebuie introdus undeva în primele 100 de caractere și nu ar trebui sa fie foloșit de mai mult de trei sau 4 ori. Dacă se face greșeala ca într-un text să se introducă de foarte multe ori anumite keyworduri aceea pagină este poșibil să fie luată ca spam.

De reținut că conținutul trebuie sa fie unic și nu copiat din alta parte, nu trebuie sa exagerăm cu keyworduri, iar conținutul trebuie să fie valoros.

De aici și vorba că Conținutul Este Rege.

Mulți vorbesc despre faptul că le-a căzut site-ul și nu știu ce să facă. Explicația este că odată, cândva, s-a încercat păcălirea Google, iar acesta nu poate fi păcalit, mai devreme sau mai târziu el va depista eroarea și te va declasa.

În contextul în care fiecare pagina este bine făcută, cu un conținut unic, valoros, fiți șiguri că site-ul nu se va declasa și va fi stabil zeci de ani.

Fisierul Robots.txt – urmarim care sunt paginile indexate si care nu, daca exista link catre sitemap, care sunt botii carora le este permis accesul si care nu.

Iar in urma verificarii paginilor site-ului si a celor indexate, daca este cazul completam lista existenta.

De asemenea, e important sa fie online o singura varianta a acestui fisier.

Mare atentie atunci cand se fac modificari intr-un astfel de fisier, sa nu scoateti din index toate paginile site-ului  .

Iata si care sunt recomandarile Google in crearea unui fisier robots.txt (https://support.google.com/webmasters/answer/6062608?hl=en)

Fisier Sitemap.xml

Acest fisier trebuie sa contina toate paginile valoroase ale site-ului. E important ca toate paginile care sunt incluse in sitemap sa fie accesibile, deci sa nu returneze niciun fel de eroare.

Putem avea sitemap pt pagini, pentru video-uri si pentru imagini.

In acelasi fisier noi le comunicam roboteiilor care vin sa verifice site-ul nostru cand au fost paginile ultima data updatate, cat de des modificam paginile respective si daca avem versiuni ale acelor pagini in alte limbi.

Favicon

Este acea imagine micuta care apare in browser langa titlul paginii pe care esti, si, mai nou in rezultatele returnate de catre Google.

Faptul ca ai favicon te ajuta sa te diferentiezi (sa atragi atentia utilizatorilor si sa cresti rata de click), sa poti fi identificat si asociat cu numele unui brand.

Microformats + Schema.org + Open Graph + Twitter Cards

In general, la o prima analiza, majoritatea site-urilor prezinta erori si/sau greseli de implementare. Mai sunt si site-uri la care lipsesc aceste setari, dar aceste aspecte se rezolva (destul de) usor in functie de platforma pe care este creat site-ul.

De ce sunt acestea importante?

Marcajele de tip Open Graph iti permit sa controlezi cum arata snippet-urile pe Facebook de exemplu. Este ideal sa ai o imagine care atrage atentia, un meta titlu si o meta descriere interesanta care sa indemne utilizatorii sa dea click si sa ajunga pe site-ul tau.

Cu ce te ajuta Twitter Cards? Paginile care sunt optimizate pentru Twitter primeste mai multe click-uri, like-uri si retweet-uri.

Schema.org ajuta motoarele de cautare sa inteleaga mai bine continutul paginii respective si te ajuta afisand in paginile returnate in Google (SERPS) elemente precum: review-uri, pret, autor-ul articolului, eveniment, produs, articol si altele. Acestea ajuta la cresterea ratei de click (CTR) prin oferind mai multe informatii inca dinainte sa ajungi pe site, astfel atragand atentia utilizatorilor.

Broken Links + Erori 404

Sunt de fapt, linkuri care nu functioneaza, fie ca fac trimitere la alte pagini din site sau la pagini de pe alte site-uri.

Ca sa evitam astfel de probleme, de fiecare data cand decidem sa stergem o pagina, sunt necesari anumiti pasi:

1. Redirectionam (tip 301) linkul vechi catre un link relevant.
2. Verificam in site unde a ramas linkul vechi (pe alte pagini, in meniu, etc.)
3. Modificam linkul vechi cu cel nou.

Procedura pentru site-urile de eCommerce este putin diferita  .

HTML/Text Ratio

Este important sa existe un raport cat mai bun intre codul HTML de pe pagina si textul care apare. Acest lucru contribuie la imbunatatirea experientei utilizatorului prin cresterea vitezei de incarcare a paginii, si nu numai!

Asa ca, dupa ce va asigurati ca codul HTML este valid, stergeti bucatile de cod care nu sunt folosite.

Am avut proiecte in care, prin optimizarea raportului dintre HTML si text am reusit sa urcam pe primele pozitii in Google pe cuvintele cheie pe care le targhetam. Acest aspect nu este de neglijat, deci!

Canonical

Cu ajutorul acestuia, combatem problemele de continut duplicat care apar.

Prin acest element, informam motoarele de cautare ca preferam sa vada o pagina in loc sa il vada pe celalalt sau pe celelalte.

Multe dintre site-urile pe care le vedem nu au deloc canonical implementat, iar cateva care au, l-au setat doar pentru anumite pagini din site .

Linkuri Interne si Externe

Și pe această temă sunt diverse controverse. Cert însă este faptul că pe un articol este indicat, de preferat, sa fie undeva la doua linkuri interne către alte pagini din interiorul site-ului, ele mai fiind numite si inbound link. Acestea nu se pun la întâmplare, doar ca să fie, ci se pun natural pentru a ajuta utilizatorul.

Deasemeni este indicat să fie pus și un link către o sursă externă, care bineințeles, trebuie și ea pusă natural și în folosul utilizatorului, link care se numește outbound link.

Densitatea cuvantului cheie

Pe orice pagina pe care vrem sa targhetam unul sau mai multe cuvinte cheie, verificam care este densitatea acestuia.

De ce e important acest aspect? Sa nu ajungem in zona de keyword stuffing.

Cum stim ca prea mult e prea mult?

Cea mai buna metoda prin care identificam o supraoptimizare a paginii cu unul sau mai multe cuvinte cheie, este sa citim cu voce tare sau sa ascultam textul care apare pe cea pagina, conform indicatiilor lui Matt Cutts. (https://www.youtube.com/watch?v=Rk4qgQdp2UA)

Pentru ca nu exista un procentaj ideal pentru densitate, fix care trebuie aplicat pe fiecare pagina in parte.

Doar citind sau ascultand textul ne putem da seama daca textul este natural si relevant si daca cuvintele cheie au densitatea potrivita si sunt introduse in text in mod natural.

Proeminenta cuvantului cheie

Credeti ca conteaza unde anume in pagina este asezat cuvantul cheie cu care dorim sa ajungem pe primele pozitii in Google?

Bineinteles.

Exista recomandari ca, cuvantul cheie sa se afle in text in primele 100 de cuvinte. Altii, recomanda introducerea acestui cuvant cheie si in ultima propozitie de pe pagina.

Care e cea mai buna solutie?

Cea naturala in primul rand. Cuvantul cheie trebuie sa apara in mod natural in text, nu in formulari de tipul „ciocolata alba, cumpara cea mai buna ciocolata alba de la cei mai mari producatori de ciocolata alba”.

Doar citind propozitia de mai sus, simti ca repetitia „ciocolata alba” deranjeaza.

Optimizarea URL-ului paginii

Optimizarea URL-ului unui articol, post, articol, este și ea foarte importantă pentru SEO. Ca și la meta title și meta description, și în url trebuie inclus keywordul/longtailul ales. Acest URL trebuie să fie făcut cu multă inteligență, și bineințeles să fie friendly pentru utilizator.

Sunt multe discuții pe tema URL-urilor, cum e bine să fie, mai lung sau mai scurt, etc.

Noi spunem că se recomanda URL-urile mai scurte, să nu depășească 100 de caractere.

Url-ul lung sau scurt nu reprezintă o problemă pentru motoarele de cautare în sine, ci are legatură cu experiența utilizatorului. Url-urile mai scurte sunt mai ușor de ținut minte, mai ușor de analizat, mai ușor de dat copy paste sau de share pe rețelele de social media.

Ce este de evitat la crearea unui URL este să evităm foloșirea cuvintelor de legătură “și”, “a”, “ai”, “ale” și altele de acest gen deoarece prin eliminarea lor ușureaza citirea utilizatorului și în plus micșorăm url-ul și evităm spam-ul.

În crearea unui url sunt de evitat diactiticele, cifrele și majuscule. Acest gen de url-uri, greșit, făcute cu caractere, cifre sau majuscule, atunci când se distribuie pe rețelele sociale veți observa că diacriticele vor aparea sub forma $, @, &, lucru absolut nedorit și de evitat.

Tot în acest capitol trebuie menționat că este de evitat url-urile dinamice gen: https://șite.com/?p-102, și înlocuirea acestora cu url-uri în care șă fie trecut text, așa cum am exemplificat mai sus, “cu keywordul/longtailul din meta title inclus în url”.

Optimizarea vitezei de încărcare a site-ului pe desktop

O parte importantă în materie de optimizare, este viteza de încărcare a site-ului. Dacă un site se încarcă greu, va declasa site-ul respectiv cu certitudine. Pentru o buna viteză trebuie optimizat foarte bine CSS-ul site-ului, codul etc. Există tool-uri speciale care arată exact timpii de încărcare a fiecarei pagini a site-ului si în funcție de aceasta programatorul trebuie să le optimizeze. Google Page Speed este unul din aceste tool-uri care arată exact ce viteză de încărcare are site-ul.

Există și tool-uri mult mai sofisticate care arată în detaliu tot ce trebuie să știți pentru a optimiza viteza de încărcare. Unul din acestea este “Gtmetrix.com”

Optimizarea vitezei de încărcare a site-ului pe mobile

Cu ceva timp in urmă Google a anunțat că viteza de încărcare pe mobile va afecta rezultatele în căutări. De aici nevoia oricărui site care se respectă să își optimizeze site-ul pe mobile. Pentru a vedea fiecare dintre dumneavoastră cum stați cu optimizarea pe mobile trebuie accesat Google Page Speed, iar în cazul în care site-ul este pe roșu, este necesar sa fie optimizat urgent.